Informacje o Programie Dobry Start
Dobry start - szczegóły programu
Zgodnie z uchwałą nr 80 Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dobry start" (M.P. poz. 514) i wydanym w związku z tym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start" (Dz. U. Poz. 1061) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeladzi informuje:
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (serwis zewnętrzny)
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej(serwis zewnętrzny)
Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia Dobry start będą przyjmowane :
- od 1 lipca do 30 listopada – w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną,
- od 1 sierpnia do 30 listopada – w przypadku wniosków składanych drogą tradycyjną (osobiście lub listownie )
Wnioski można składać w dowolnie wybrany przez siebie sposób:
- Drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego wybranych banków krajowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną.
Od dnia 1 lipca 2018 roku - Posiadając bezpieczny podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym e-PUAP możesz złożyć wniosek elektroniczny za pomocą portalu Emp@tia.
Od dnia 1 lipca 2018 roku - Jeśli nie masz możliwości złożenia wniosku w formie elektronicznej, możesz udać się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. 17 Lipca 12, 41-250 Czeladź, (dawny sklep sportowy) lub złożyć wniosek drogą pocztową na adres:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. 17 Lipca 27, 41-250 Czeladź
od dnia 1 sierpnia 2018 roku
Wniosek należy złożyć do 30 listopada.
Wnioski złożone po upływie w/w terminu, pozostawia się bez rozpatrzenia.
W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, wypłata świadczenia Dobry start następuje nie później niż do 30 września.
W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach, wypłata następuje w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.
Komu przysługuje świadczenie Dobry start?
Wniosek o świadczenie może złożyć:
- rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka, a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej/regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej
- pełnoletnia osoba ucząca się
Świadczenie przysługuje raz w roku na rozpoczynające rok szkolny dzieci lub osoby uczące się do ukończenia przez nie:
- 20 roku życia
- 24 roku życia - w przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności
Wysokość świadczenia
- 300 zł raz w roku
Świadczenie dobry start nie przysługuje:
- jeżeli dziecko lub osoba ucząca się zostały umieszczone w domu pomocy społecznej, schronisku dla nieletnich, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym, zakładzie karnym, szkole wojskowej lub innej szkole, jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne utrzymanie
- na dziecko z tytułu rozpoczęcia rocznego przygotowania przedszkolnego
Przyznanie świadczenia Dobry start jest niezależne od dochodu
Przyznanie świadczenia Dobry start nie wymaga wydania decyzji.
W przypadku podania adresu poczty elektronicznej Ośrodek prześle Wnioskodawcy informację o przyznaniu świadczenia.
Przedmiotowe wiadomości e-mail będą wysyłane z następujących adresów poczty elektronicznej:
rodzinne.mops@mops.czeladz.pl
alimenty@mops.czeladz.pl
Odmowa przyznania świadczenia Dobry start
Odmowa przyznania świadczenia kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeladzi
Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia Dobry start:
- dokument tożsamości do wglądu
- zaświadczenie o objęciu dziecka opieką prawną
- zaświadczenie z sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie przysposobienia dziecka
- kserokopia prawomocnego wyroku sądu orzekającego separację lub rozwód (oraz opiekę naprzemienną jeśli została sądownie ustalona) - oryginał do wglądu
- inne dokumenty, w tym orzeczenia o niepełnosprawności w przypadku dzieci powyżej 20 roku życia,
o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.– Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000), albo potrzebę kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 312 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203),
o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, lub potrzebę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa wart. 312 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe,
o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, przez który rozumie się:
- niepełnosprawność w umiarkowanym stopniu w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- całkowitą niezdolność do pracy orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do II grupy inwalidów,
o znacznym stopniu niepełnosprawności, przez który rozumie się:
- niepełnosprawność w stopniu znacznym w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- całkowitą niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- stałą albo długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji albo trwałą lub okresową całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji, orzeczoną na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników w celu uzyskania świadczeń określonych w tych przepisach,
- posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidów,
- niezdolność do samodzielnej egzystencji orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników;
oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia Dobry start
DODATKOWO W PRZYPADKU CUDZOZIEMCÓW
- zezwolenie na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 r. poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz. 107, 138 i 771), jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- kartę pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem obywateli państw trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na terytorium państwa członkowskiego na okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, obywateli państw trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów lub pracy sezonowej oraz obywateli państw trzecich, którzy mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy,
- zezwolenie na pobyt czasowy, o którym mowa w art.139a ust. 1 lub art. 139o ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub
- dokument pobytowy, o którym mowa w art. 1 ust.2 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającego jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm.– Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 3, z późn. zm.), z adnotacją „ICT”, wydanego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, i gdy celem ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy w charakterze pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 3 pkt 13b ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach przez okres nieprzekraczający 90 dni w okresie 180 dni
- jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem cudzoziemców, którym zezwolono na pobyt i pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres nieprzekraczający dziewięciu miesięcy, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
UWAGA!
Wypłata świadczenia zostanie zrealizowana niezależnie od otrzymania informacji o przyznaniu świadczenia Dobry start.
Zapraszamy również do zapoznania się z informacjami dotyczącymi programu Dobry start zawartymi na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.mpips.gov.pl/dobrystart
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznejw Czeladzi
- Pierwsza publikacja
- Ledwoń Dominik 2021-11-04 10:44
- Aktualizacja publikacji
- Wytworzenie publikacji
- Zatwierdzenie